Saturday, July 21, 2007

Look Who is Talking !!

فى الصفحه الأولى بجريدة "الأهرام" عدد الجمعه 20/7/2007 خبر عن اللفته الانسانيه التى قامت بها السيده "سوزان مبارك" بمنح الطفله "هند" -التى اغتصبت و انجبت طفله صغيره- شقه جديده فى محافظة "القليوبيه" و نقل الطفله الأم لمدرسه جديده بالقرب من سكنها الجديد .. كل هذا جميل و رائع لكن ما يفقع المراره هو المناشده التى انتهى بها الخبر و الموجّهه للفضائيات للابتعاد عن الطفله فى مكان سكنها الجديد لتعيش حياتها بشكل طبيعى !!

يمكن تفهّم أسباب فقعة المراره بمطالعة الخبر الذى يحمل صورة الطفله و أمّها و طبعا محافظ القليوبيه .. بالإضافه لتحديده مكان سكن الطفله الجديد .. يمكن التعرّف على المزيد من أسباب الفقعه حين نعرف أن محافظ القليوبيه مستشار !! يعنى له معرفه ولو متواضعه بالقانون وكان ينبغى عليه أن يمارس المزيد من التكتّم فى التعامل مع الأمر لأن للطفله الضحيه حقوق فى الحفاظ على خصوصيتها من حفلة الانتهاك التى شارك سيادته فيها !!

لكن إزّاى يعدّى خبر سيضم اسم قرينة الرئيس و المحافظ فى مكان واحد دون طبل و زمر !! و معلش الطفله "هند" خلاص اتفضحت هى و عائلتها و لن يجدى التظاهر بعكس هذا اللهم حين نريد أن نحافظ على سمعة مصر -المزعومه- و نقفل السكّه على فضائيات التهييج و الإثاره حتى لو كنّا بنرتكب نفس خطاياهم !! حاجه تقرف ..

5 comments:

قلم جاف said...

ومنذ متى والخصوصية تحترم في مصر؟

في الصحافة المصرية الحكومية - محدش جاب سيرة المستقلة والحزبية - من العادي أن ينشر اسم متهم في جريمة لأنه من آحاد الناس ، وعندما تتم تبرئته قضائياً لا حس ولا خبر.. ومن العادي أيضاً أن يتم التدخل في أمور تعد ضمن الحياة الشخصية ولا طائل أو فائدة مباشرة أو غير مباشرة من الحفر وراءها .. لكن تقولي إيه ولمين؟

Unknown said...

اساسا مكنش ينفع ان البنت تطلع من الاول فى برنامج تلفزيونى او صورها تتنشر فى الجرايد من بداية القصة فى الأول خالص

بس حنقول ايه؟؟ حسبنا الله ونعم الوكيل

بنت الصالحين said...

وانا مع انسانه
بس مختلفه حبتين
ابو الطفله للاسف ياجماعه كان غلط انه يروح يصور اصلا
ومعلش سامحونى كان بيتكلم بطرقه انا نفسى اتضايقت منها

المشكله دلوقتى فى البنت (الام يعنى)كده خلاص مافيش خصوصيه مافيش احترام ليها ولحقها

حسبنا الله ونعم الوكيل

بجد حلوة مدونتك

السـيد شبـل said...

كلام معقول ...

بس اللى عرفناه انها ماغتصبتش

عموما الكل مفضوح ف ظل النظام الحالى

مصر بقيت اوضه نوم

زمان الوصل said...

ياااااه .. تعليقات عديده فاتنى الرد عليها .. أعتذر بشدّه


======
إنسانه
======

طول عمرنا نعرف أن الجانى هو من تنشر صوره و تنشر وهى مموّهه حتى لا يستطيع القارئ التعرّف عليها فما بالنا بالمجنى عليه؟


=============
عاشقة الفردوس
=============

أتّفق معك تماما .. إذا كنّا بنلوم على الناس اللىّ بنحبّهم أمذا يظهروا فى برامج مستفزّه تهزّ صورتهم فى نظرنا فما بالنا بالأب اللىّ كان مفروض لا يساهم مع الإعلام فى فضح ابنته !!


=========
السيد شبل
=========

اللىّ عرفناه ده عرفناه بعد ما كانت وسائل الإعلام أقامت المولد و أكلت و شربت على سمعة البنت !! يعنى كان مفروض ألاّ يقام المولد أساسا قبل معرفة ما ستنتهى إليه القضيه ..

بالإضافه إلى أن ما سمعته كان أن البنت اغتصبت لكن لم تنسب الطفله إلى المتّهم الرئيسى لعدم تطابق الدى إن إيه ..