Wednesday, April 23, 2008

خرافه نعم .. خرافه لا

برغم تعارض ما تنشره جريدة "القاهره" فى بعض الأحيان مع كثير من قناعاتى -قناعات كلمه غلط لغويا على فكره بس ما علينا- إلاّ أنّى أتابعها بقدر من الانتظام لاحترامى لكثير ممّا ينشر بها ..

لهذا كانت دهشتى عظيمه حين نشرت الجريده فى بداية هذا الشهر موضوعا عن عيد ظهور السيده العذراء فى سماء "القاهره" !! نشرته الجريده دون اى تحفّظ واضح على مضمونه بل كان من ضمن ما أشارت إليه الجريده أنّ رؤية السيده العذراء فوق سقف الكاتدرائيه بدأت أوّل ما بدأت من خلال مسلمين !! فى رساله فهمتها أنا بأنّها تعنى أن الخبر يروّجه من ليس لهم مصلحه خاصه فى الاعتقاد بظهور العذراء فى سماء القاهره على اعتبار أن لو قال هذا مسيحيون فقط سيكون مجال التشكيك فيه أكبر ..

تناسيت الخبر ثمّ تذكّرته أمس الأوّل خلال قراءتى للعدد الأخير الذى انتقد انتقد برنامج "البيت بيتك" لترويجه لأخبار المجاذيب
من خلال حلقته الخاصّه عن "السيد البدوى" !! و الحقيقه لا أفهم لماذا لم يكن موقف الجريده من فكرة ظهور السيده العذراء فى سماء القاهره هو نفس موقفها من الحديث عن كرامات السيد البدوى !! حتى فى الخرافات فيه خيار و فقوس !!

10 comments:

قلم جاف said...

ازدواجية المعايير في التعامل مع الخرافة هو نفسه عين الخرف..

والله أعلم..

la3lahakhier said...

كويس بجد الواحد بدل مايشترى الكلام الاهبيل اللى اسمه جرايد يدخل هنا ياخد الخلاصة اللى اكيد حتخلينا مانشريهاش برضه
اخى الكريم كل التحية وتقبل مرورى

أحمد said...

علشان العذرا مسيحية
واكيد المسيحين مش عندهم خرافات
لكن لان الجرنان ماسكة شوية تنويرين كلاسيكين فالشعوذة لازم تبقي من عند المسلمين فقط
انما ظهور العذرا حاجة في الفلكلور

RASHA said...

نعم عزيزى حتى فى الخرافات يوجد خيار وفاقوس تحياتى لك

bastokka طهقانة said...

اللهم بلغنا رمضان و اعنا على صيامه و قيامه و اجعلنا من عتقائك من النار في هذا الشهر الفضيل
امين
أختكم
عبير عبد الشافي صاحبة مدونة طهقانة و كلبوزة لكن سمباتيك

elsha3er said...

عادى يعنى انتى فى مصر يعنى ممكن حاجتين يكونوا زى بعض بس ننقد حاجة ويعجبنا حاجة

ابتسمى انكى فى مصر


احمد الشاعر

ابراهيم said...

مدونة جميلة
اما بالنسبة للخرافة فنحن نتمسك بالخرافة من اجل ان نضيع الياس الذي نعيش فية
ادعوكي لزيارة مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا

اقصوصه said...

تدوينه جميله

سررت بمروري من هنا

تمنياتي بالتوفيق :)

رابطة هويتي اسلامية said...

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

Anonymous said...

دكتور جامعى بكلية الطب واسرته يسكنوا فى الشارع
تم فصلى من عملى بجامعة عين شمس بعد ان تم رفض مد اجازتى كمرافق للزوجه بسبب تعنت رئيس الجامعة ووزير التعليم العالى ضاربين عرض الحائط بالحق الدستورى ورفضا ان استمر فى عملى بجامعة الكويت كمدرس وطبيب وتحججابان مرافق الزوجه لايعمل بالرغم من الحق الدستورى لى فى اجازة المرافق. لا املك شقه للسكن بمصر وكيف اشترى شقه من مرتب الجامعه الهزيل ومازال عليه من ثمن الشقه التى دفعت مقدمها فقط الكثير. ان رفض اجازتى فى هذا الوقت الحرج لايضع امامى اى اختيار الا لترك مصر حيث من المستحيل ان اسدد ديونى واقساط الشقه بمرتب الجامعه... يستحيل شراء شقه من مرتب الجامعه ولذلك سافرت للخليج بحثا عن الرزق الحلال حيث اننى لا املك ابا يشترى لى شقه ومن اسره مكافحه. القيادة المتهوره لرئيس الجامعه برفضها اجازة اكثر من ٤٠٠ مدرس ستجعل مصر تفقد مصدر هام للدخل. ان هذه الاموال هى دخل للعمال والمهندسين وشركات البناء المصريه ايوه المصريه وليس الكويتيه او الاسرائيليه... وللاسف يكذب وزير التعليم العالى ورئيس الجامعه ويقولون ان الجامعه محتاجانى بالرغم من وجود اكثر من 5 اساتذه ومدرسين فى تخصصى ويريدانى ان ارجع للعمل كمعيد لاستاذ المادة. لن اعيش فى الشارع ولن يكبر ابنى فى خيمه ... اسف يا بلدى ويا مدرسينى المره دى انا بستسلم مش حقدر اقاوم المره دى مش حطلع من العشره الاوائل لا على الثانويه العامه ولا على الكليه ... بس عذرى مش عايز ابنى يتربى فى الفقر زيى لانى بسهوله لن استطيع تسديد باقى الاقساط اللى عليه ... للاسف كما قال رئيس الجامعه احنا منقبلشى يبقى فيه شحات وسطنا ... انت اللى كسبت يا دكتور بدر ... مع السلامه يا مصر يا حبيبتى ... ابنائهم مثل ابنى ... لن يعيش فى الشارع ولاعيش فى الكويت او اروح كندا او استراليا او انجلترا واعلم ان هذه الدول ستغرقنى بالفلوس لو قدمت للعمل فيها وليسعد هلال و بدر ويقعدوا على تلها...